چرا نسخه اقتصاد مقاومتی کارآمدترین الگو برای اقتصاد ایران است؟


چرا نسخه اقتصاد مقاومتی کارآمدترین الگو برای اقتصاد ایران است؟

چرا نسخه اقتصاد مقاومتی کارآمدترین الگو برای اقتصاد ایران است؟

جمهوری اسلامی ایران به دلیل نوع نگاه استکبارستیرزی و مبارزه با ظلم در عالم ،در حوزه های مختلف با مفاهیمی مواجه است که در عرصه های مختلف بشری نمونه مشابه و ما به ازای واقعی آن وجود نداشته است،بنابراین خود انقلاب و نظام برای پیشبرد اهداف خود مکلف به نوآوری و ابتکار و نظریه پردازی و الگوسازی در عرصه های مختلف است.

یکی از مهم ترین عرصه ها،اقتصاد است.اقتصاد به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان یک حکومت و نظام باید توانمند و کارامد باشد تا بشود نظام و حکومت مستقل و بدون وابستگی به خارج شکل بگیرد.

مقام معظم رهبری برای پیشبرد اهداف عالیه نظام اسلامی ایجاد یک الگوی اسلامی ایرانی را برای جریان مقاومت اسلامی در سراسر عالم مطرح کردند و آن نظریه اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی، ستون فقرات آن تولیدات داخل است.

اقتصاد مقاومتی کاملا مردم بنیاد است یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست و مردمی است و با اراده مردم و سرمایه مردم و حضور مردم محقق میشود و ‌دولت فقط مسئولیت برنامه ریزی ،زمینه سازی و ظرفیت سازی و هدایت و کمک را دارد.

اقتصاد مقاومتی ، دانش بنیان است یعنی به پیشرفت های علمی برای رشد و تعالی تکیه میکند و اقتصاد را بر محور علم قرار می دهد.

اقتصاد مقاومتی عدالت محور است یعنی تمام برنامه ریزی های علمی و اجرایی خود را بر محور عدالت پی ریزی میکند بنابراین شاخص عدالت اجتماعی ،اقتصادی در جامعه شاخص مهمی برای ارزیابی و بررسی اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم و محکم سازی پایه های اقتصاد ،این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم اقتصاد کشور را تضمین میکند.

در کشور پهناور ایران ظرفیت های عظیمی وجود دارد که با به کار گرفتن این ظرفیت ها اقتصاد مقاومتی را محیا می کند.

یکی از این ظرفیت ها ، نیروی انسانی ما است ، جمعیت جوان و خلاق و نخبه کشور بزرگترین ظرفیت کشور ما است.که با به کارگیری این نیرو انسانی در مسیر شکوفایی تولید داخلی ، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی را محکم خواهد کرد.

ظرفیت دیگر منابع طبیعی و خدادادی این سرزمین است:

ایران دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز در مجموع در دنیا است که با قرار دادن این ظرفیت ها در مسیر تهیه ماده اولیه می تواند به راحتی مواد اولیه برای تولید در کشور را اماده کند.

سنگ آهن ،سنگ های قیمتی انواع و اقسام فلزهای لازم و اساسی که صنایع مادر محسوب می شوند در کشور ما وجود دارد که این ظرفیت عظیم خدادادی است که باید به درستی در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی استفاده شود.

یکی دیگر از این ظرفیت عظیم خدادادی کشور ما،موقیعت ناب جغرافیایی و استراتژیکی ایران است.

کشوری که با پانزده کشور دیگر همسایه است بهترین فرصت را برای حمل و نقل و ترانزیت کالاهای تولیدی داخل خود را دارد .

در کشورهای اطراف ما حدود ۳۷۰میلیون جمعیت وجود دارد که بازار بسیار خوبی برای مصرف تولیدات داخلی ایران محسوب میشود.

تولید داخلی اساس و حلقه اساسی پیشرفت اقتصاد است.مسولان باقانون گذاری صحیح و حمایت اجرایی و قضایی لازم باید تشویق های لازم را برای رونق تولید داخلی انجام دهند.

صاحبان سرمایه و نیروی تولیدگر در کشور هم بایستی به تولید ملی اهمیت دهند ،یعنی از امکاناتی که وجود دارد حداکثر استفاده بهینه بشود تا بهره وری کامل صورت گیرد.

مردم نیز به اندازه دیگر نهادها در قبال تحقق اقتصاد مقاومتی مسول اند.

مردم با حمایت و ترویج و فرهنگ سازی نسبت به تولیدات داخلی باید در پی محقق کردن آن باشند.

اما وظیفه اصلی را دولت محترم بر عهده دارد،دولت میتواند همانند اوایل انقلاب که با تاسیس نهادهای مانند بنیاد مسکن ،کمیته امداد و جهاد سازندگی و …. در جهت رفع مشکلات اساسی مردم تشکیل میشد ،با تشکیل نهاد مستقلی بنام اقتصاد مقاومتی ، برنامه ریزی و هدایت و کمک بهتری برای تحقق شعار سال داشته باشد.

امید است که با راه اندازی چنین نهاد مستقلی زمینه ساز اقتصادی شکوفا را برای ایران عزیزمان باشیم.

ان شاالله…

                                                                                                                                                                                                            http://rahyabnews.com

 

  انتشار : ۲ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 658

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "سایت تخصصی اقتصاد مقاومتی | سواد مالی" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما